Tänään avautuu Kiinassa Shanghain maailmannäyttely. Niissä avajaisissa olisin halunnut olla mukana, vaikka suhteeni Kiinaan on hyvin ristiriitainen. Olen ollut Shanghaissa kerran, kun Deep Blue teki Shanghain Pudongin kansainväliseltä lentokentältä kulkevasta Maglev-junasta lyhyen telkkariohjelman YLElle.
Junan huippunopeus on 431 kilometriä tunnissa. Nimi maglev tulee sanoista magnetic levitation eli magneettinen leijunta. Se leijuu magneettisuuden avulla noin sentin radan yläpuolella. Juna koskettaa vain silloin tällöin ohjauskiskoa, joka pitää junan oikeassa suunnassa. Leijunnan vuoksi kitka on olematon. Ja koska kitka on olematon, junaa kuljettavaa energiaa tarvitaan paljon vähemmän kuin tavallisessa junassa. Toisaalta elektromagneettista energiaa tarvitaan leijuntaan paljon, ja radan rakentamiskustannukset ovat miljardiluokkaa.
Matkaa Pudongista Longyang-pääteasemalle on 31 kilometriä, ja juna kulkee sen alle kahdeksassa minuutissa. Jos on menossa aivan vanhaan keskustaan, on pääteasemalta jatkettava joen yli 2-metrolla, joka kulkee samalta Longyang-pysäkiltä, tai sitten taksilla.
Ensimmäisen kerran oli jännittävää lähteä leijumaan junassa Longyangilta Pudongiin. En ollut koskaan ajanut maan pinnalla näin kovaa vauhtia. Ajelimme edestakaisin ja haastattelimme ihmisiä, mm. häämatkalle lähtenyttä herttaista nuortaparia.
Juna kulki pehmeästi, mutta huojahteli hieman tuon tuostakin koskettaessaan radan ohjauskiskoa. Meno oli melko äänetöntä, ainoastaan vastaan tulevan, toisen junan ilmanpaine pamautti jonkinverran ikkunoita. Junan sisustus oli kuin missä tahansa muussa modernissa junassa. Vauhtia ei pystynyt hahmottamaan, vain ohi kiitävistä maisemista tajusi, että lujaa mentiin.
Lähes Maglevin vauhteihin yltävien huippunopeiden junien määrää aiotaan lisätä Kiinassa lähivuosina. Kiina oli alunperin suunnitellut rakentavansa EXPO 2010 avajaisiin toisen noin 200 km mittaisen Maglev-reitin Shanghain ja Hangzhoun välille, mutta hanketta lykättiin useaan otteeseen kansalaisten laajamittaisen vastustuksen vuoksi.
Kiinassa ei ole useinkaan välitetty kansalaismielipiteistä, varsinkaan kun ne vastustavat "kehitystä". Mutta nyt kiinalaiset pelkäävät magneettikentän säteilystä aiheutuvan vaaraa terveydelle. Asiantuntijoiden mukaan pelko on aiheetonta, mutta kansalaiset eivät ole vakuuttuneita.
Iltalehdessä 19.4. suomalainen asiantuntija ihmettelee sitä, koska tämänkaltaiset asiat ovat täysin mitattavissa.
Samassa lehdessä kerrotaan myös kuinka ihmisten pelolla tietysti yritetään myös rahastaa. Shanghaista löytyy Tianxiang-nimisen ketjun vaatekauppoja, joiden tuotteiden uskotellaan suojaavan magneettikentän säteilyltä. Niitä myydään etenkin odottaville äideille.
Olen kuitenkin kuullut Kiinasta, että uutta maglev-rataa Hangzhouhun olisi jo valmiina pitkiä pätkiä ja että aivan radan varressa asuu paljon ihmisiä.
Olen kuitenkin kuullut Kiinasta, että uutta maglev-rataa Hangzhouhun olisi jo valmiina pitkiä pätkiä ja että aivan radan varressa asuu paljon ihmisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommenteista.